DCS: A-10C Warthog
(Basic Flight Training 03 - Traffic Pattern)
Vitajte pri dalsom zazname na mojom blogu, v ktorom opisujem moju cestu za virtualnymi kridlami v kvalifikacnej kampani Flight Qualification Campaign pre simulator DCS A-10C.
Naplnou dnesnej misie je "traffic pattern". O vyzname tohoto terminu poviem nieco viac neskor, teraz treba dostat A-10 do vzduchu, pretoze instruktor ma uz caka pri druhom waypointe.
Zname miesto, zakladna Batumi, Gruzinsko, s typickym slnecnym pocasim. Zaciatok misie je uz rutina, nastartovat...
...a do vzduchu
Po vzlete zamierim k druhemu waypointu, pri ktorom ma caka instruktor.
Stupanie do predpisanej vysky 8000stop.
Prvou ulohou je obrat na juh, naspat do oblasti letiska.
Nasledne kontaktujem vezu a ziadam o priblizenie k letisku. Dostavam vektory (smer, ktorym mam letiet) a povolenie klesnut do "traffic pattern altitude".
Zname miesto, zakladna Batumi, Gruzinsko, s typickym slnecnym pocasim. Zaciatok misie je uz rutina, nastartovat...
...a do vzduchu
Po vzlete zamierim k druhemu waypointu, pri ktorom ma caka instruktor.
Stupanie do predpisanej vysky 8000stop.
Po prilete k druhemu waypointu zacina evaluacna cast mojho letu. Cielom je preukazat moju schopnost zaletiet "traffic pattern".
Nasledne kontaktujem vezu a ziadam o priblizenie k letisku. Dostavam vektory (smer, ktorym mam letiet) a povolenie klesnut do "traffic pattern altitude".
Co je to teda ten "traffic pattern"? Predstavte si male, lokalne, letisko bez kontrolnej veze, ktora by dohliadala nad separaciou a organizaciou lietadiel. Ale aj bez organizacie vezou je potrebne, aby lietadla nepristavali a nevzlietali mirnix-dirnix, ako im to pride vhod, ale boli nejakym zakladnym sposobom organizovane. A tato zakladna organizacia sa vola "traffic pattern", alebo po slovensky - letiskovy okruh. Ako takyto okruh vyzera ukazuje obrazok dole.
Letiskovy okruh je teda, prekvapivo, okruh okolo letiska. Tento okruh sa sklada z viacerych pomenovanych usekov (po anglicky 'leg'). Vdaka tomuto okruhu pilot jednak vie, kde ma ocakavat ostatne lietadla vyuzivajuce letisko, a zaroven mu to umoznuje presne hlasit svoju polohu ostatnym pilotom - hlasenie do radia "Cessna 325, base leg, draha 12" a vsetci na frekvencii vedia, kde maju lietadlo hladat. A tato misia ma preverit moju schopnost takyto okruh zaletiet.Obrat na smer, ktory mi dala veza -194 stupnov. A zacinam klesat na vysku letiskoveho okruhu, co je pre Batumi 2500stop (760m).
Smer dany vezou ma nema priviest k drahe, ale k miestu v blizkosti letiska, odkial je mozne bezpecne priblizenie na drahu.
Postupne klesam do 2500ft a priblizujem sa k letisku. Za normalnych okolnosti by som v tomto case vysuval podvozok a pripravoval A-10 na pristatie.
Na letisku je rusno, skupina F-16 sa chysta na vzlet.
Vstupujem do okruhu. Prvy zaleteny usek je upwind. Tento usek nasleduje obvykle priamo po vzlete, alebo po prerusenom pristavani. Leti sa nad a v smere aktivnej drahy.
Po upwind useku nasleduje kratky crosswind usek. Letiskove okruhy byvaju vacsinou lavotocive. Je to kvoli tomu, ze vo vacsine malych lietadiel sedi pilot na lavej strane a ma teda lepsi vyhlad na lavu stranu.
A nasledne downwind, ktory je paralelne s drahou, a leti sa v opacnom smere. Mozno ste si vsimli, ze jednotlive pomenovania su celkom 'zawindowane' (upwind, crosswind, downwind). Je to z toho dovodu, ze lietadla povacsinou vzlietaju/pristavaju proti vetru a teda v smere drahy letia vzdy proti vetru (upwind), kolmo na drahu s bocnym vetrom (crosswind) a v opacnom smere drahy po vetre (downwind).
Lietadla vacsinou pristavaju a vzlietaju v rovnakom smere. Batumi je v tomto aspekte trosku zvlastne, pretoze (tipujem) kvoli kopcom vychodne od drahy sa vzlieta/pristava do/od mora a teda vzlietajuce lietadla letia v opacnom smere, ako pristavajucie. Takze downwind letim v rovnakom smere, ako vzlietajuce lietadla.
Po Downwind dalsi kratsi usek - Base.
Po Base by mal nasledovat final, teda konecne priblizenie na drahu a pristatie. Ale instruktor mi nariaduje pokracovat v letiskovom okruhu.
Upwind..
..crosswind, downwind.
A pri base legu mi instruktor nariaduje opustit okruh (depart) pod 45stupnovym uhlom a vystupat do 6000stop. Po vystupani konci hlavna cast kontrolneho letu. Vyhodnotenie ale dostanem az po pristati.
Obrat naspat na letisko, kontaktujem vezu a ziadam o povolenie pristat. Batumi, Enfield 1-1, Request Landing.
Enfield 1-1, Batumi, Cleared to Land, Runway 13, wind 240 at 4 m/s. Povolenie udelene.
Este kontrola pripravenosti lietadla pred pristatim - podvozok dole a zaisteny, klapky vysunute.
Trosku korekcie kvoli bocnemu vetru.
Touchdown.
Vacsinu prace pri brzdeni odvedu aerodynamicke brzdy. Staci uz len odrolovat na stojanku pre vyhodnotenie.
Dalsie Q, Qualified, do zbierky a dalsia kvalifikacna misia uspesne za mnou. Kampan sa ale len rozbieha, a v tychto zakladnych misiach by bolo zlyhanie celkom sklamanim. Som zvedavy, ako sa mi bude darit, ked pridu zlozitejsie operacie, ale to predbieham. Nabuduce ma caka test z priblizenia a pristatia. Dovtedy dovidenia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára