DCS: A-10C Warthog
(Basic Flight Training 04 - Approach and Landing)
Naplnou dnesnej kvalifikacnej misie je priblizenie a pristatie (approach and landing), Zadanie je jednoduche - vzlietnut, zalietiet priblizenie podla pokynov ATC, spravne nakonfigurovat lietadlo na pristatie a pristat, pripadne prerusit pristatie na pokyn instruktora.
Po vzlete zamierim k druhemu waypointu, pri ktorom caka instruktor.
Postupne stupam do vysky 8000FT.
Po prilete k druhemu waypointu zacina evaluacna cast misie. Podla instrukcii obraciam lietadlo na smer 260.
Letisko Batumi mam po lavej strane.
Kontaktujem vezu Batumi.
Batumi, Enfield 1-1, Inboud.
ktora odpoveda:
Enfield 1-1, Batumi, fly heading 200 for 10, QFE 29.89, runway 13, to pattern altitude.
Prva cast spravy, fly heading 200 for 10, su instrukcie, ktorym smerom a kolko namornych mil mam letiet, aby som sa dostal do initial approach fixu (IAF). QFE 29.89 je nastavenie referencneho tlaku baromatickeho vyskomera, v palcoch ortutoveho stlpca (inHg), pri ktorom vyskomer ukaze 0ft na letisku. Runway 13 je aktivna runway. A nakoniec to pattern altitude mi dovoluje klesnut do vysky letiskoveho okruhu.
Smer 200 a klesanie do Initial Approach Fixu. IAF je bod, v ktorom zacina prvy segment priblizenia. V realnom svete je to bod, do ktoreho je mozne sa dostat za pomoci navigacnych pristojov na palube lietadla. DCS ale tento aspekt, procedury, nemodeluje do nejakej vyraznej hlbky, a tak je v nom IAF vzdy bod na osi drahy, v nejakej vzdialenosti od letiska.Prilet do IAF, otocka na letisko a pokracujem v klesani. Tentokrat do final approach fixu. FAF je bod, z ktoreho zacina finalna faza priblizenia a nasledne pristatie (final approach). Lietadlo by malo byt v tomto bode plne nakonfigurovane na pristatie.
Spomalujem za pomoci aerodinamickych brzd a postupne pripravujem lietadlo na pristatie. Vysuvam klapky. Klapky zvysuju efektivnu plochu kridla, tym zvysuju vztlak produkovany kridlom a tak umoznuju lietadlu letiet pomalsie.
A podvozok. Podvozok predlzuje zivotnost nateru na spodnej strane lietadla.
Spravnu rychlost pri priblizeni urcuje AoA indikator. AoA - anglicky angle of attack - je uhol, ktory zviera os kridla so smerom pohybu lietadla. Cim vacsi je tento uhol, tym vacsi je vztlak produkovany kridlom. Preto pomaly letiace lietadla letia s nosom zdvihnutym hore. Takze cim pomalsie letim, tym vacsi musi byt AoA. AoA ale samozrejme nejde zvysovat donekonecna, pretoze prilis vysoke AoA ma za nasledok separaciu laminarneho prudenia v okoli kridla, co prinasa okamzitu stratu vztlaku (stav oznacovany ako stall) a pad, ktory je casto, z dovodu malej vysky, nezachranitelny. Takze za pomoci AoA indikatora som schopny spomalit na rychlost, ktora je este bezpecna. Toto je znazornene zelenym kruzkom. V pripade vysokej resp. nizkej rychlosti sa rozsvieti symbol pod/nad kruzkom.
Final approach fix, lietadlo pripravene na pristatie. Mozem pokracovat v klesani, aj pod minimalnu vysku (MDA -minimum descent altitude), pretoze mam drahu v dohlade.
Pre uspesne zvladnutie misie musim dosadnut na usek ohraniceny vozidlami nalavo od drahy.
Touchdown, presne na miesto.
Brzdit ale nemozem, instruktor mi prikazuje prerusit manever, dostat A-10 opat do vzduchu a vystupat na 7000ft. Klapky stiahnut na polovicu, pridat plny plyn.
A naspat do vzduchu.
Po vystupani do 7000ft mi instruktor nariadi obrat vlavo.
Podla instrukcii oblietam sirsim oblukom letisko ponad kopce a vraciam sa opat k moru, kde zacinam dalsie priblizenie. Ta ista procedura, kontaktovat vezu, dostat povolenie a vektory....
...Podla instrukcii zamierit k IAF a klesnut do vysky letiskoveho okruhu.
Pred FAF pripravit lietadlo na pristatie.
Touchdown opat presne na urcene miesto.
A tentokrat je to plnohodnotne pristatie, takze pribrzdit.
Odrolovat na stojanku a pockat na vyhodnotenie od instruktora. Ten mi udeluje Q, co znamena dalsiu uspesne zvladnutu kvalifikacnu misiu. Uplne zaklady - start, rolovanie, vzlet, letiskovy okruh a pristatie mam zvladnute, bez vyraznejsich problemov. Dalsia cast vycviku sa bude tykat zakladnych manevrov, ako su koordinovane zakruty, obraty a pod..a tam uz mozno nastanu aj nejake komplikacie...uvidime.
Na zaver este video z prveho priblizenia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára