utorok 7. októbra 2014

Basic Flight Training 01


DCS: A-10C Warthog

(Basic Flight Training)

Vitajte na mojom skromnom blogu venovanemu leteckym simulatorom, primarne DCS World. Na blogu planujem pisat reporty zo zaujimavych misii, skusenosti s modulmi a v podstate hocico, co ma napadne. Prvym projektom je mapovanie mojej cesty seriou treningovych kampani Flight Qualifications Campaign od Maple Flag Missions pre modul DCS: A-10C Warthog

DCS seria je, co sa tyka vycviku, trosku spartanska a do istej miery nekompletna. Ku kazdemu modulu sice clovek dostane rozsiahly manual (v pripade A-10C je to 671 stran) a seriu interaktivnych tutorialov, ktore prevedu nadejneho virtualneho pilota od startu, cez vzlet, navigaciu, az po pouzivanie zbrani. To je ale na efektivne operovanie tak komplexneho stroja, ako je A-10C, nedostatocne. Clovek musi informacie o taktike pracne zhanat, ci uz z internetovych for, alebo publikovanych vojenskych dokumentov (ktore casto prekracuju 1000 stran), alebo byt odsudeny na pokus-omyl metodu. Skratka, chyba formalnejsi vycvik, ktory by cloveka naucil a nasledne otestoval spravne postupy. Co je, aj vzhladom na to, ze A-10C modul ma korene v desktop trianery pouzivanom National Guard na skutocny vycvik pilotov, velka skoda. Dalsim dovodom, preco som sa rozhodol pre tuto kampan, je, ze s virtualnym A-10C lietam uz vyse troch rokov a sa skromne povazujem za schopneho pilota, tak som zvedavy, kolko je na tomto mojom presvedceni pravdy. :) Tolko uvodom, podme si trosku opisat samotnu kampan.

Flight Qualifications Campaign

Flight Qualification Campaign je seria treningovych kampani, ktore maju kopirovat trening a kvalifikacne lety, ktorymi by prechadzal skutocny pilot. Po absolvovani tychto kampani by mal byt clovek skutocne sposobily operovat A-10C v bojovych podmienkach. Seria je rozdelena na tri samostatne kampane.
  • Basic Flight Training Qualification - Pokryva uplne zakladne operacie s A-10C (vzlet, pristavanie, manevrovanie).
  • Advanced Aircraft Training Qualification - Pokryva pokrocile letove operacie, ako napr. tankovanie za letu a pracu so zbranovymi systemami (mnam mnam).
  • Tactical Training Qualification - Pokryva takticky aspekt operacii s A-10C, ako napr. koordinacia s pozemnym navodcikom, operacie s datalinkom, spravna taktika pri blizkej letovej podpore..atd.
No, dlha cesta predo mnou :) Najvyssi cas zacat s prvou misiou.

Basic Flight Training 01- Ground Handling

Nastartuj lietadlo, nasleduj vozidlo s instruktorom, zaparkuj a odstav lietadlo. Na prvy pohlad to znie celkom jednoducho a nieco co by som po 3 rokoch lietania s A-10 mal zvladnut.

Stojanka na letisku Batumi, tam zacina moja dlha cesta za "battle readiness" kvalifikaciou. Instruktor ma vita a dava mi 15 minut, aby som svoju A-10C prebudil k zivotu. Mnozstvo gombikov, prepinacov a tocitok moze zacinajuceho virtualneho pilota vystrasit, ale Air Force investuje nemale prostriedky do studii o ergonomike, takze je vsetko dobre organizovane a clovek sa v cockpite moderneho stroja rychlo udomacni. Samotny start je jednoduchsi, ako by sa mohlo zdat, zapnut bateriu, palivove pumpy, APU.

APU, Auxiliary power unit, mimo inych veci poskytuje stlaceny vzduch, ktorym sa roztocia motory po prehodeni plynovych pak do idle pozicie. O samotny zapal a spravny start motorov sa postara elektronika.

Potom uz treba len zaput jednotlive systemy lietadla..EGI (Embedded GPS/INS), CICU (Central Interface Control Unit), CMSP (Countermeasure Signal Processor), IFFCC (Integrated Flight & Fire Control Computer)...a cakat 4minuty. Tolko trva kym sa nakalibruju gyroskopy v inercialnom navigacnom systeme lietadla.

Pocas tejto doby skontrolujem klapky, aerodynamicke brzdy a ostatne ovladacie plochy lietadla. Potom uz len pockam na dokalibrovanie navigacnych gyroskopov.

A warthog je prebudeny k zivotu a pripraveny na akciu.

Neviem sa zbavit pocitu, ze som zabudol na nejaku kravinu, za ktoru ma virtualny instruktor zhubuje a tak radsej vsetko este 3krat kontrolujem. Na "trouble board" nic nesvieti, takze snad je to vsetko OK. Uvidim, ked uplynie 15 minutovy deadline.

Nastastie je vsetko ok a mozem pristupit k druhej faze testu, rolovaniu. Instruktor v Humvee sa dava do pohybu...

Odbrzdit, trosku plynu a A-10 sa zacne pomaly odvalovat.

Na stojanke je dnes plno a tak si musim davat pozor. Nejaky ten parkoviskovy tuning by sa urcite odrazil na mojom ratingu.

Instruktor ma vedie na parkovisko plne cisterien. Pre istotu kontrolujem, ci je katapultovacie sedadlo odistene.




Cisternovy slalom zvladnuty. Zatial prebieha vsetko podla planu.

Instruktor ma nasledne vedie na runway, pred ktorou zastavujeme z dovodu startujucej A-10C. Tiez by som bol radsej vo vzduchu ako sa tu terigal po letisku.

Cesta volna.

A naspat na stojanke. Instruktor mi dava 2 minuty na odstavenie lietadla. To nie je zrovna vela casu. Neprejst misiou takto na konci by ma celkom nastvalo a tak nestracam cas a hned zacinam so shut-down procedurou.

Stihol som to, A-10C opat cold&dark.

Vysledok? Q teda Qualified. Prva misia zvladnuta na vybornu. Do kvalifikacnej kampane som vykrocil spravnou nohou. :) Pochvala patri aj autorovi misie. Na rovinu treba povedat, ze rolovanie po virtualnom letisku nie je zrovna to najzabavnejsie, co sa da v simulatore robit, ale vdaka aktivite, ktora panovala bolo neustale co sledovat. Misia bavila a vtiahla "do sedadla". Uvidime, ako sa mi bude darit dalej.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára