pondelok 27. októbra 2014

Basic Flight Training 02- Take-off and EFATO


DCS: A-10C Warthog

(Basic Flight Training 02- Take-off and EFATO)


Vitajte pri druhom zazname na mojom blogu venovanemu mojej ceste kvalifikacnou kampanou Flight Qualification Campaign pre simulator DCS A-10C. V minulom zazname som zvladol startovaciu proceduru a nejake to rolovanie po zakladni. V druhej misii kvalifikancnej kampane pojdem s mojim virtualnym warthogom konecne aj do vzduchu.

Naplnou druhej kvalifikancnej misie je vzlet a EFATO - Engine Failure After Takeoff, v preklade - porucha motora po vzlete. Zadanie je jednoduche, vzlietnut do predpisanej letovej hladiny, zvladnut vysadenie jedneho motora a nasledne so strojom bezpecne pristat. Pocas letu bude instruktor hodnotit moju schopnost dodrziavat predpisane letove parametre - rychlost, vyska, smer, ako aj schopnost dosadnut s lietadlom na presne urcene miesto na drahe.

Rano na zakladni Batumi, par oblacikov na oblohe a slaby vanok pofukujuci od mora. Idealne podmienky na prvy vzlet. Na kochanie ale nie je cas, o 20minut mam byt pripraveny na drahe.

Start zvladnuty bez problemov. Od veze dostavam povolenie rolovat a tak odbrzdujem a pomaly sa vydavam smerom na runway 31.

Pocas rolovania prebieha priprava na vzlet podla predvzletoveho checklistu. Klapky do vzletovej polohy, kontrola trimu, uzatvorenia kabiny (aj na to clovek obcas zabudne..)...

Po vyjdeni na drahu kontroluje inspektor, ci je lietadlo nakonfigurovane na bezpecny vzlet. Na nic som nastastie nezabudol a mozem do vzduchu.

Predvzletova kontrola motorov. Zabrzdeny pridam plyn na 80% a kontrolujem budiky.  ITT (teplota motorov), Fan a Core RPM (otacky prveho a druheho stupna kompresora), tlak oleja, spotreba paliva, vsetko je v norme. Staci uz len obrzdit, pridat plny plyn a A-10 sa zacne pomaly rozbiehat po drahe.

Za pekneho pocasia je vzlet trivialny. Rotate pri rychlosti 120 uzlov, t.j. pritiahnutie paky, aby sa zdvihol nos na priblizne 10 stupnov.

A virtualny Warthog sa poslusne odliepa od drahy a zacina stupat. Zasunut podvozok a s rastucou rychlostou aj klapky.

Bez podvesenych zbrani a s poloprazdnymi nadrzami stupa A-10 ochotnejsie, nez je bezne. Od stupavosti stihaciek s forsazou to ma daleko, ale na kanon s kridlami to nie je vobec zle.

Podla pokynov instruktora po vystupani na 6000stop, pri 180uzloch, zrychlim na 220uzlov. Tolerancia na najlepsiu znamku je vyskovy rozdiel +/- 200stop a +/-5% rychlosti.

Zatial prebieha vsetko podla planu.

Instruktor nariaduje zmenu smeru na 060. Vyska a rychlost ostavaju nezmene, 6000stop, alebo Angels 6, a 220 uzlov.

Po obratke prichadza kriticka faza testu - EFATO. Podla instrukcii instruktora vypinam pravy motor prehodenim paky do OFF pozicie. Budiky pre pravy motor okamzite reaguju. Vysadenie jedneho motora sa okamzite prejavuje aj na spravani stroja, ktory sa zacina, kvoli asymetrickemu tahu, stacat do prava. Takze prvym krokom je zastabilizovat stroj. Nasledne prepnut par veci v kokpite, aby bola zabezpecena bezpecna jednomotorova prevadzka.
  • APU + APU Gen On - Kazdy motor v A-10C obsahuje elektricky generator, ktory poskytuje prud, pokial je motor v otackach. Jeden generator ma dostatocny vykon na zasobovanie celeho lietadla. Ak by ale pocas letu na jednom motore doslo k poruche generatora/motora tak by sa cely kokpit ponoril do tmy. Preto sa v takychto pripadoch zapina APU (Auxiliary power unit) spolu s generatorom, ktory APU pohana.
  • Crossfeed On - A-10C, ako kazde viacmotorove lietadlo, ma dva nezavisle palivove systemy, pre kazdy motor jeden. S jednym funkcnym motorom je ale palivo cerpane len z jedneho, co by malo pri dlhsom lete za nasledok dalsiu asymetriu, a asymetria je zla. Preto sa v takych situaciach otvara 'crossfeed' ventil, ktory oba systemy prepoji.

Po zastabilizovani stroja nasleduje navrat na letisko. Stratu jedneho motora a naslednu asymetriu tahu je citit. Pri tychto atypickych situaciach ukazuje letovy model DCS svoju silu.



Kratka vzdialenost od letiska, 8 namornych mil, a realtivne velka vyska, 6000stop, su vacsim problemom ako strata tahu. "Hola" A-10 nema dostatocny odpor vzduchu a pri klesani naberam rychlost. Aerodynamicke brzdy, ktore by pomohli, su ale ovladane pravym hydraulickym systemom, ktory pohana pumpa v pravom motore, a ten je vypnuty. Takze ostava len tlak naakumulovany v systeme, a tym by som nerad plytval. Odpor sa snazim zvysit vysunutim podvozku a klapkami.

Pomaha to, ale nie dostatocne. 1 milu pred hranicou drahy je rychlost stale vysoka, 146uzlov. Idealne by mala byt pre lahku A-10 niekde okolo 110uzlov.

Dosadam presne za hranicou drahy, ale kvoli vyssej rychlosti trochu tvrdsie, ako by bolo vhodne. Lepsie je ale tvrdsie dosadnutie, ako jemne prepalenie.

Batumi ma dostatocne dlhu drahu, takze stacia len slabe brzdy a warthog bez problemov zbrzdi na rolovaciu rychlost. Tito pani dnes, nastastie, ostanu bez prace.

Zarolovat na stojanku, odstavit lietadlo a pockat na vyhodnotenie od instruktora... Dnes je to, nastastie, opat Q, teda Qualified. Vzlet a EFATO zvladnute a moj vycvik moze pokracovat. Nabuduce traffic pattern.

Zaverom by som rad pochvalil hlavnu hviezdu tejto misie, a to vynikajuci letovy model DCS A-10C. Plynulost a vierohodnost reakcii stroja na ovladanie, ako aj prechod z dvoj na jednomotorovy let je nieco, co sa len velmi tazko sprostredkovava cez blog. Clovek ma skutocne pocit, ze virtualny stroj 'plava' vzduchom a nie je prikovany k nejakym neviditelnym vodiacim listam, co bol problem simulatorov v minulosti.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára